Miegs zīdaiņiem (2 - 12 mēneši)

Ko sagaidīt

Zīdaiņi vidēji guļ 12-13 stundas diennaktī. Dzīves pirmajā gadā miega paradumi un sadalījums ļoti mainās – ja pirmajās nedēļās nav izteiktas „dienas” un „nakts”, tad, laikam ritot, bērniņi arvien vairāk sāk gulēt naktī, bet dienā ilgāk paliek nomodā. Lai gan katram miega daudzums var atšķirties (it sevišķi pirmajā gadā!), tomēr kopumā divu mēnešu vecumā bērniņam ir 2-4 diendusas, bet gada vecumā – parasti 1-2 diendusas. Jārēķinās, ka dažādu iemeslu – piemēram, slimības – dēļ gulēšana un miega paradumi uz laiku varētu būt traucēti. Jaunu spēju apgūšana (piemēram, iemācoties rāpot vai piecelties), arī var izmainīt ikdienas ritmu – arī miegu.
Sešu mēnešu vecumā vairākums citādāk veselu bērniņu jau spēj visu nakti gulēt bez barošanas. Neskatoties uz to, apmēram 25-50% mostas naktī. Ļoti svarīgi ir saprast, ka pamošanās naktī ir pilnīgi dabīga – tā ir normāla miega cikla sastāvdaļa. Jebkurš bērns mostas 2-6 reizes naktī. To dara arī pusaudži un pieaugušie. Atšķirība starp „labiem gulētājiem” un „sliktiem gulētājiem” ir tāda, pirmie pēc pamošanās paši māk aizmigt, kamēr otri ir nemierīgi vai raud un tādēļ vecāki uzzina par pamošanos naktī. Laika gaitā bērniņi iemācās aizmigt paši, bet tas var notikt arī vairāku mēnešu vai gadu laikā.

Kā iemācīt bērnam labi gulēt?

Vislabākais veids, kā izvairīties no miega problēmām, ir jau laicīga veselīgu miega paradumu apgūšana:

  • iemācieties atpazīt bērna miegainības pazīmes! Daži bērniņi čīkst vai raud, kad ir noguruši, citi – berzē acis vai knibina ausis. Katram šīs pazīmes var būt citādākas. Jums būs vieglāk nolikt bērnu gulēt, ja atpazīsiet noguruma pazīmes un tās izmantosiet.
  • Izlemiet, kur bērns gulēs! Līdz trīs mēnešu vecumam būtu labi vienoties par ilgtermiņa gultasvietu, jo, pieaugot vecumam, vides maiņa varētu būt problemātiskāka. Dažādu iemeslu dēļ daži vecāki guļ ar bērnu vienā gultā – svarīgi pārliecināties, ka tas ir droši.
  • Izveidojiet gulētiešanas rutīnu! Bērniem nepieciešama rutīna – paredzamas darbības, kas ļauj saprast, kas notiks tālāk. Tas palīdz izvairīties no lieka stresa. Izveidojiet nomierinošu rituālu pirms gulētiešanas, kas palīdzēs sagatavoties miegam! Piemēram – vannošanās, pidžamma, dziesmiņa. Gulētiešanas rituālu sāciet vienā un tajā pašā laikā gan darba dienās, gan brīvdienās, lai neizjauktu diennakts ritmu. Pēdējām darbībām vajadzētu būt jau bērna istabā/bērna gultiņā. Ja bērniņu barojat pirms miega, tad to neatstājiet uz pašām beigām, lai bērnam aizmigšana neasociētos ar ēšanu. Centieties arī ēšanas laikā neļaut iemigt! No 12 mēnešu vecuma varat izmantot arī „drošības objektu” – kādu mīksto rotaļlietu vai sedziņu, kas palīdzēs aizmigt (arī diendusā). To var iesaistīt gulētiešanas rutīnā. Ne visi bērni vēlēsies drošības mantiņu – un tas ir tikai normāli.
  • Izveidojiet regulāru diennakts ritmu! Bērni vislabāk jūtas tad, ja zina, ko sagaidīt. Iešana gulēt un celšanās vienā un tajā pašā laikā katru dienu palīdz samazināt stresu un gulēt labāk.
  • Bērnu gultiņā lieciet vēl nomodā, bet miegainu! Lielākoties midzināšana vakarā problēmas nesagādā – vairāk traucē mošanās un raudāšana naktī. Visbiežāk tas ir tādēļ, ka bērnam izveidojas asociācijas ar aizmigšanu: ja vakarā tas notiek, piemēram, vecāku gultā vai barojot, tad, naktī pamostoties (kas ir pilnīgi normāli), apkārt ir tumša, nepazīstama, bailīga vide. Lai atkal aizmigtu, bērnam nepieciešami tie paši iemācītie apstākļi kas vakarā – piemēram, vecāku gulta vai barošana. Ja bērnu gultiņā ieliek vēl nomodā, aizmigšana asociējas ar to un ir daudz lielāka iespēja, ka viņš pats arī mierīgi aizmigs nakts vidū.
  • Nakts saskarsme – pēc iespējas „garlaicīgāka”! Naktī mainot autiņus vai barojot bērnu, saskarsmei vajadzētu būt pēc iespējas nestimulējošākai. Nedziediet, nerunājiet, centieties lieki neslēgt gaismu, lai netraucētu bērna miegu!
  • Guliet tad, kad bērns guļ! Arī vecākiem ir nepieciešams miegs un atpūta. Izmantojiet iespēju noķert kādu diendusu, kad arī bērns ir aizmidzis.
  • Konsultējieties ar savu pediatru, ja māc šaubas: ja bērniņš ir grūti nomierināms, slikti guļ, daudz raud, iespējams, pie vainas var būt kolikas, atvilnis vai kāda cita problēma.

Kur un kad bērniņam vajadzētu gulēt?

Gulēšanas vide: vecākiem un ģimenēm var būt dažādas izvēles un iespējas – bērniņš var gulēt gultiņā vecāku istabā, kopā ar brāli vai māsu, kā arī pats savā istabā. Dažādu iemeslu dēļ bērns var gulēt arī vecāku gultā. Jāņem vērā, ka šādā gadījumā pastāv neliels, tomēr reāls risks – ir aprakstīti gadījumi, kad mazi (<1 gads) bērniņi nosmok šādā veidā (pēkšņās nāves sindroms). Ja izvēlaties šādu gulēšanas veidu, pārrunājiet to ar savu ārstu, lai novērstu riskus! Piemēram – gulēt ar bērnu vienā gultā neiesaka tādā gadījumā, ja vecāks lietojis nomierinošus medikamentus, alkoholu vai arī smēķē.

Lai samazinātu pēkšņās nāves sindroma iespējamību, nepieciešams ievērot „drošas gulēšanas” pamatprincipus:

  • lieciet bērniņu gulēt uz muguras gan naktī, gan diendusas laikā, – lieciet bērniņu uz taisnas, stingras virsmas/matrača (vislabāk gumijas), kas ievietots drošības standartiem atbilstošā gultiņā. Attālumam starp redelēm nevajadzētu pārsniegt 8-9 cm,
  • nelieciet bērnu gulēt uz nedrošām, mīkstām virsmām – piemēram, dīvāna, klubkrēslā, spilvens, sega,
  • gultā nevajadzētu turēt pūkainās rotaļlietas, mantas ar lentītēm, papildus segas, spilvenus, autiņus (tie palielina risku nosprostot elpceļus),
  • sega mazulim jāuzklāj līdz krūtīm (lai deguns un mute ir brīvi), turklāt bērna kājas lieciet tuvāk gultas kājgalim,
  • gulēšanai neizvēlieties drēbes ar aukliņām (tās var sapiņķerēties, satīties ap kaklu),
  • mājā, kurā ir mazulis, nedrīkst smēķēt,
  • guļamistabai jābūt labi vēdinātai un to nevajag pārkarsēt,
  • atstājot bērnu ar kādu citu, pārliecinieties, ka arī viņš zina šos principus!

Materiāls sagatavots, izmantojot:

  1. Mindell JA & Owns JA (2015). A Clinical Guide to Pediatric Sleep: Diagnosis and Management of Sleep Problems, 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
  2. Safe To Sleep https://safetosleep.nichd.nih.gov/
  3. Davis KF, Parker KP, Montgomery GL. Sleep in infants and young children: part one: normal sleep. J Pediatr Health Care 2004 Mar-Apr;2(18):65-71
  4. Davis KF, Parker KP, Mongomery GL. Sleep in infants and young children: part two: common sleep problems. J Pediatr Health Care 2004 Mar-Apr;2(18):130-137

Materiālu sagatavoja pediatrs – miega speciālists Marta Celmiņa