Miegs jaundzimušajiem (0 - 2 mēneši)

Ko sagaidīt

Jaundzimušie guļ 10 – 19 stundas diennaktī (vidēji 13 – 14.5 stundas). Miegs ir samērā haotisks un neregulārs – pamanīsiet, ka bērniņam nav izteiktas „dienas” vai „nakts”, un pirmās dzīves nedēļas vienā piegājienā bērns var gulēt no pāris minūtēm līdz vairākām stundām. Vairāk izteikts dienas – nakts ritms sāk parādīties apmēram 2. – 4. mēnesī. Mazi bērni miegā ir diezgan aktīvi – viņi smaida, saviebjas, atdarina zīšanas kustības, kā arī ik pa laikam norausta rokas vai kājas. Tas ir pilnīgi normāli un nemaz netraucē miegu!

Kur un kad bērniņam vajadzētu gulēt?

Gulēšanas vide: vecākiem un ģimenēm var būt dažādas izvēles un iespējas – bērniņš var gulēt gultiņā vecāku istabā, kopā ar brāli vai māsu, kā arī pats savā istabā. Dažādu iemeslu dēļ bērns var gulēt arī vecāku gultā. Jāņem vērā, ka šādā gadījumā pastāv neliels, tomēr reāls risks – ir aprakstīti gadījumi, kad mazi (<1 gads) bērniņi nosmok šādā veidā (pēkšņās nāves sindroms). Ja izvēlaties šādu gulēšanas veidu, pārrunājiet to ar savu ārstu, lai novērstu riskus! Piemēram – gulēt ar bērnu vienā gultā neiesaka tādā gadījumā, ja vecāks lietojis nomierinošus medikamentus, alkoholu vai arī smēķē.

Lai samazinātu pēkšņās nāves sindroma iespējamību, nepieciešams ievērot „drošas gulēšanas” pamatprincipus:

  • lieciet bērniņu gulēt uz muguras gan naktī, gan diendusas laikā,
  • lieciet bērniņu uz taisnas, stingras virsmas/matrača (vislabāk gumijas), kas ievietots drošības standartiem atbilstošā gultiņā. Attālumam starp redelēm nevajadzētu pārsniegt 8-9 cm,
  • nelieciet bērnu gulēt uz nedrošām, mīkstām virsmām – piemēram, dīvāna, klubkrēslā, spilvens, sega,
  • gultā nevajadzētu turēt pūkainās rotaļlietas, mantas ar lentītēm, papildus segas, spilvenus, autiņus (tie palielina risku nosprostot elpceļus),
  • sega mazulim jāuzklāj līdz krūtīm (lai deguns un mute ir brīvi), turklāt bērna kājas lieciet tuvāk gultas kājgalim,
  • gulēšanai neizvēlieties drēbes ar aukliņām (tās var sapiņķerēties, satīties ap kaklu),
  • mājā, kurā ir mazulis, nedrīkst smēķēt,
  • guļamistabai jābūt labi vēdinātai un to nevajag pārkarsēt,
  • atstājot bērnu ar kādu citu, pārliecinieties, ka arī viņš zina šos principus!

Kā iemācīt bērnam „labi” gulēt? Kā panākt, lai bērns labi gulētu?

Miegs ir nepieciešams visiem – gan bērniem, gan vecākiem – tādēļ ir ļoti svarīgi iedibināt labus miega paradumus jau no pašas mazotnes, lai arī vēlāk bērns mācētu pats aizmigt.

  • Iemācieties atpazīt bērna miegainības pazīmes! Daži bērniņi čīkst vai raud, kad ir noguruši, citi – berzē acis vai knibina ausis. Katram šīs pazīmes var būt citādākas. Jums būs vieglāk nolikt bērnu gulēt, ja atpazīsiet noguruma pazīmes un tās izmantosiet.
  • Pamazām veidojiet bērna diennakts ritmu! Pirmajās nedēļās bērnam nav noteiktas „dienas” vai „nakts”, bet, laikam ritot, nomoda mirkļi pa dienu paliek arvien ilgāki. Dažkārt bērniņš var „sajaukt” nakti ar dienu, tādēļ ir svarīgi ievirzīt diennakts ritmu pareizajās sliedēs. Lai mazulim palīdzētu vairāk gulēt naktī, guļamistabai jābūt tumšai, mierīgai, bet saskarsmei – pēc iespējas „garlaicīgākai”. Nakts vidū barojot bērnu vai mainot autiņus, centieties lieki nerunāt, nešūpot mazuli rokās, ja iespējams – neslēdziet gaismu, lai bērnam nakts notikumi nebūtu kā izklaide un signāls pamosties. No rīta – tieši otrādāk – ielaidiet dienasgaismu istabā! Regulāri (ik pēc 2.5-3 stundām) modiniet bērniņu, pabarojiet, paspēlējieties un parunājieties, dodieties pastaigā!
  • Pirmo mēnešu laikā bērniņu varētu vajadzēt ieaijāt miegā, bet 3 mēneši ir pareizais vecums, lai izveidotu labus miega paradumus – tas vēlāk palīdzēs izvairīties no daudzām problēmām!
  • Izveidojiet gulētiešanas rutīnu! Bērniem – pat jaundzimušiem – nepieciešama rutīna – paredzamas darbības, kas ļauj saprast, kas notiks tālāk. Tas palīdz izvairīties no lieka stresa. Izveidojiet nomierinošu rituālu pirms gulētiešanas, kas palīdzēs sagatavoties miegam! Piemēram – vannošanās, apģērbšanās, ēšana, dziesmiņa.
  • Guliet tad, kad bērns guļ! Arī vecākiem ir nepieciešams miegs un atpūta. Izmantojiet iespēju noķert kādu diendusu, kad arī bērns ir aizmidzis.
  • Konsultējieties ar savu pediatru, ja māc šaubas: ja bērniņš ir grūti nomierināms, slikti guļ, daudz raud, iespējams, pie vainas var būt kolikas, atvilnis vai kāda cita problēma.

Materiāls sagatavots, izmantojot:

– Mindell JA & Owns JA (2015). A Clinical Guide to Pediatric Sleep: Diagnosis and Management of Sleep Problems, 3rd ed.
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
– Safe To Sleep https://safetosleep.nichd.nih.gov/
– Davis KF, Parker KP, Montgomery GL. Sleep in infants and young children: part one: normal sleep. J Pediatr Health Care
2004 Mar-Apr;2(18):65-71
– Davis KF, Parker KP, Mongomery GL. Sleep in infants and young children: part two: common sleep problems. J Pediatr
Health Care 2004 Mar-Apr;2(18):130-137

Materiālu sagatavoja pediatrs – miega speciālists Marta Celmiņa