Miegs 1 - 3 gadus veciem bērniem

Ko sagaidīt

1-3 gadus veci bērni guļ vidēji 11-13 stundas diennaktī (ieskaitot diendusas). Pusotra gada vecumā bērni lielākoties guļ tikai vienu diendusu pēcpusdienā, bet tā ir samērā gara – 1.5-3 stundas. Daži bērni turpina gulēt divas īsākas diendusas.
Gulēto stundu skaits dažādiem bērniem var atšķirties, tādēļ par to nevajag satraukties, tomēr bērns caurmērā diennaktī gulēs apmēram vienu un to pašu stundu daudzumu. Jārēķinās, ka dažādu iemeslu – piemēram, slimības – dēļ gulēšana un miega paradumi uz laiku varētu būt traucēti. Novirzes no parastās ikdienas rutīnas, stress (piemēram, uzsākot dārziņa gaitas) var izmainīt arī miegu. Vairākums bērnu sāk gulēt savā gultiņā 2-3 gadu vecumā. Šo pāreju ir vēlams nesasteigt, citādāk tas var traucēt naktsmieru.
Visbiežāk sastopamās miega problēmas šajā vecumā ir saistītas ar mošanos naktī – arī tad, ja aizmigšana vakarā nesagādā galvassāpes. Ļoti svarīgi ir saprast, ka pamošanās naktī ir pilnīgi dabīga – tā ir normāla miega cikla sastāvdaļa. Jebkurš bērns mostas 2-6 reizes naktī. To dara arī pusaudži un pieaugušie. Atšķirība starp „labiem gulētājiem” un „sliktiem gulētājiem” ir tāda, pirmie pēc pamošanās paši māk aizmigt, kamēr otri ir nemierīgi vai raud un tādēļ vecāki uzzina par pamošanos naktī. Laika gaitā bērniņi iemācās aizmigt paši, bet tas var notikt arī vairāku mēnešu vai gadu laikā. Šīs problēmas visbiežāk rodas tādēļ, ka bērnam ir izveidojušās asociācijas ar aizmigšanu: ja vakarā tas notiek, piemēram, vecāku gultā vai barojot, tad, naktī pamostoties (kas ir pilnīgi normāli), apkārt ir tumša, nepazīstama, bailīga vide, kas it nemaz neļauj mierīgi pagulēt. Lai atkal aizmigtu, bērnam nepieciešami tie paši iemācītie apstākļi kas vakarā – piemēram, vecāku gulta vai barošana. Ja bērnu gultiņā ieliek vēl nomodā, aizmigšana asociējas ar to un ir daudz lielāka iespēja, ka viņš pats mierīgi arī aizmigs.

Kā izveidot labus miega paradumus?

Labu miega paradumu (miega higiēnas) izveidošana un ievērošana palīdz sakārtot miegu.

  • Izveidojiet regulāru diennakts ritmu! Bērniem ir ļoti svarīgi saprast un sajust regulārus gulētiešanas un celšanās laikus, kā arī diendusas. Tas rada drošības un miera sajūtu. Nosakiet laiku, cikos bērnam vajadzētu būt gultiņā, ņemot vērā, ka aizmigšana arī prasīs laiku! Maziem bērniem nevajadzētu iet gulē vēlāk par 21:00. Lai gan no rītiem, iespējams, būtu laiks „izgulēties”, dienas gaisma un apkārt notiekošais varētu traucēt gulēt, tādēļ iespējams, ka miega būs par maz, ja gulētiešanas laiks ir pārāk vēls. Laicīga aizmigšana un celšanās no rīta palīdz arī sagatavoties arī dārziņa gaitām. Pārāk vēlas diendusas var traucēt vakarā aizmigt. Šādā gadījumā diendusas jāieplāno agrāk.
  • Izvēlieties „drošības priekšmetu”! Tā var būt, piemēram, iemīļota mantiņa vai sedziņa, kas palīdzēs iemigt – gan vakarā, gan diendusā, gan arī pēc pamošanās naktī. To var iesaistīt gulētiešanas rutīnā. Ne visi bērni vēlēsies drošības mantiņu – un tas ir tikai normāli.
  • Izveidojiet gulētiešanas rutīnu! Bērniem nepieciešama rutīna – paredzamas darbības, kas ļauj saprast, kas notiks tālāk. Tas palīdz izvairīties no lieka stresa. Izveidojiet nomierinošu rituālu pirms gulētiešanas, kas palīdzēs sagatavoties miegam! Piemēram – vannošanās, pidžamma, dziesmiņa. Gulētiešanas rituālu sāciet vienā un tajā pašā laikā gan darba dienās, gan brīvdienās, lai neizjauktu diennakts ritmu. Pēdējām darbībām vajadzētu būt jau bērna istabā/bērna gultiņā. Pirms miega noteikti nevajadzētu izmantot ekrānus (piemēram, televizoru, planšeti, telefonu) – gulēt traucēs ne tikai gaisma, bet arī uzmundrinošais saturs. Ja bērniņu barojat pirms miega, tad to neatstājiet uz pašām beigām, lai bērnam aizmigšana neasociētos ar ēšanu! Centieties arī ēšanas laikā neļaut iemigt.
  • Izveidojiet miegam draudzīgu vidi! Pārliecinieties, ka guļamistaba naktī paliek tāda pati kā aizmigšanas mirklī; bērnam naktī pamostoties (kas ir pilnīgi normāli), būs grūti aizmigt pašam, ja ir notikušas pārmaiņas. Piemēram – vakarā ejot gulēt, pie gultiņas atrodas vecāks, kas pēc bērna aizmigšanas aiziet uz savu istabu. Guļamistabai vēlams būt tumšai, salīdzinoši vēsākai un klusai. Dažiem bērniem patīk nakts gaismiņa. Bērna guļamistabā noteikti neatrodas vieta televizoram, datoram vai videospēļu sistēmai!
  • Bērnu gultiņā lieciet vēl nomodā, bet miegainu! Lielākoties midzināšana vakarā problēmas nesagādā – vairāk traucē mošanās un raudāšana naktī. Visbiežāk tas ir tādēļ, ka bērnam izveidojas asociācijas ar aizmigšanu: ja vakarā tas notiek, piemēram, vecāku gultā vai barojot, tad, naktī pamostoties (kas ir pilnīgi normāli), apkārt ir tumša, nepazīstama, bailīga vide. Lai atkal aizmigtu, bērnam nepieciešami tie paši iemācītie apstākļi kas vakarā – piemēram, vecāku gulta vai barošana. Ja bērnu gultiņā ieliek vēl nomodā, aizmigšana asociējas ar to un ir daudz lielāka iespēja, ka viņš pats arī mierīgi aizmigs nakts vidū.
  • Nakts saskarsme – pēc iespējas „garlaicīgāka”! Naktī mainot autiņus vai barojot bērnu (ja vēl to darāt), saskarsmei vajadzētu būt pēc iespējas nestimulējošākai. Nedziediet, nerunājiet, centieties lieki neslēgt gaismu, lai netraucētu bērna miegu!
  • Nospraudiet robežas! Dažkārt vakaros dažādu izdarību izdomāšana, lai neietu gulēt, bērnam pārvēršas par spēli. Esiet noteikti un konsekventi – jau laicīgi nosakiet, kas sagaidāms (piemēram, cik pasaciņas izlasīsiet).

Vērsieties pie pediatra vai ģimenes ārsta, ja:

  • bērnam ir elpošanas traucējumi naktī (piemēram, krākšana, elpas aiztures, gulēšana ar atgāztu galvu),
  • bērnam naktī ir daudz murgu vai nakts baiļu
  • bērnam ir grūtības aizmigt, pārāk daudz ceļas nakts vidū vai pārāk agri no rīta pieceļas.

Materiāls sagatavots, izmantojot:

  1. Mindell JA & Owns JA (2015). A Clinical Guide to Pediatric Sleep: Diagnosis and Management of Sleep Problems, 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
  2. Safe To Sleep https://safetosleep.nichd.nih.gov/
  3. Davis KF, Parker KP, Montgomery GL. Sleep in infants and young children: part one: normal sleep. J Pediatr Health Care 2004 Mar-Apr;2(18):65-71
  4. Davis KF, Parker KP, Mongomery GL. Sleep in infants and young children: part two: common sleep problems. J Pediatr Health Care 2004 Mar-Apr;2(18):130-137

Materiālu sagatavoja pediatrs – miega speciālists Marta Celmiņa